Nie da się ukryć, że Skoda i Opel to bezdyskusyjni liderzy polskich dróg. Nie ma w tym nic dziwnego: z jednej strony kusi nas niemiecka precyzja, z drugiej czeski marketing, który przez lata wypracowała Skoda, wabiąca klienta hasłem najlepiej sprzedającego się auta w Europie. Równie bezdyskusyjna jest atrakcyjna cena. Początkujący, szukający dobrego, używanego auta, zwykle zadają sobie pytanie, na którą markę się zdecydować. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym modelom.
Lider sprzedaży
Kiedy w 1999 r. Fabia zastąpiła popularną i lubianą Felicie, nikt nie spodziewa się, że za kilkanaście lat w Polsce będzie jeździło ponad trzy i pół miliona aut tego wdzięcznego modelu. To największy rynkowy sukces czeskiego koncernu, blisko spokrewniony z innymi autami z grupy Volkswagena. Składa się na niego zapewne stosunkowo szeroka oferta. Wprawdzie jako sedan oferowana była tylko pierwsza generacja Fabii, ale pośród kolejnych znajdziemy wersje pięciodrzwiowe oraz kombi.
Skoda Fabia II
Udane połączenie walorów użytkowych ze stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji, a przede wszystkim korzystna cena wyjściowa w segmencie aut dziesięcioletnich to bezdyskusyjny walor tego modelu. Ta lista zalet sprawia, że niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z autem kilku, czy kilkunastoletnim, z pewnością szybko znajdzie on swojego nabywcę. Bazowy silnik 1.2 nie powala wprawdzie na kolana, jest nieco zbyt słaby do napędu Fabii, ale jego trwałość jest stosunkowo wysoka. Niewątpliwym atutem modelu są walory użytkowe: duża i przestronna kabina, spory bagażnik, konserwatywna stylistyka oraz jakość wykończenia. To auto uniwersalne, bez spektakularnego efektu, na które po prosu możemy liczyć i które dobrze się sprawdzi w jeździe miejskiej.
Jakich usterek się spodziewać?
Głównie drobiazgów; liczmy się z korozją wydechu, problemami z radiem czy czujnikami parkowania. Sporą niedogodnością bywają awarie dmuchawy systemu grzewczego, wypadanie zapłonów i niedomaganie cewek oraz elementów układu rozrządu. Niestety, bardzo słabe jest jakość przedniego zawieszenia. Nie są to jednak problemy, z którymi nie jesteśmy sobie w stanie poradzić, jeśli tylko postawimy na oryginalne części Skoda. Wielu użytkowników, zupełnie bez potrzeby decyduje się na zamienniki, dając się skusić łatwej dostępności. To błąd, bo nigdy nie mają one takich samych parametrów jak oryginał.
Opel Corsa
Ten model ujrzał światło dzienne w 1983 roku i od tamtej pory powstają jego kolejne generacje. To najlepiej sprzedające się auto niemieckiej marki i jeden z najpopularniejszych na świecie aut w swojej klasie. Można spokojnie stwierdzić, że segment B nie istniałby bez Corsy. Najpopularniejsza była bezdyskusyjnie Corsa C, model D, który wkroczył na rynek w 2006, nieco dłużej pracował na pozycję lidera. Corsa E zaprezentowana została w Paryżu w 2014 i podbiła kobiece serca. Nadwozie łączy bowiem ze sobą dyskretną elegancję z odrobiną zacięcia sportowego, sprawiając, że model lubią panie dynamiczne.
Wady
Uroda nie może przysłaniać kilku wad, a którymi boryka się model. Niestety największą jest skłonność do korozji. Na rynku nie brakuje wprawdzie aut powypadkowych, ale drobne poprawki lakiernicze nie zawsze muszą być ich efektem. Potrafi też niedomagać panel automatycznej klimatyzacji, czy oprogramowanie sterujące pracą silnika. Nie są to usterki, z którymi nie poradzimy sobie, jeśli postawimy na oryginalne części Opel, a naprawa nie powinna być droga. Kupując Corsę, zacznijmy od sprawdzenia łańcucha rozrządu i sprawdźmy, czy dobrze działa nawiew, bo to usunięcia tych defektów powinniśmy rozpocząć eksploatację.